ELLIOTS RESA

Alla inlägg under januari 2016

Av Jennifer Wistbacka - 10 januari 2016 18:40

Hallå där!

Nu var det ju länge sen jag la upp kroppsbilder på Elliot. Men idag tog vi oss i kragen och fotade honom efter vi hade varit på promenad så man verkligen ser hur han ser ut innan igångsättning. Här får ni ett litet smakprov från den senaste gången vi fotade honom och idag. Han är fortfarande insjunken vid flanken och jag vet inte riktigt vad man ska göra åt det.. Det bekymrar mig lite. Men har beställt ett proteinfoder som ska vara super tydligen som han ska börja få för att kunna sätta muskler eftersom han inte direkt har något fett att ta av, hoppas det gör susen!

Han var som vanligt inte så speciellt hjälpsam och jag har börjat förstå att min häst inte är så fotogenisk! Haha!

Han var hur pigg som helst idag när vi promenerade och verkade inte ett dugg trött efter gårdagen. Han fick även lite mys med massage och biolight idag också, det var uppskattat av honom som alltid.

Översta bilden är från senaste gången och den undre från idag!

Av Jennifer Wistbacka - 9 januari 2016 16:10

Idag mina kära läsare har jag äntligen fått sitta upp på min lilla guldklimp!
Herregud, lyckan är total och har var så duktig. Fick ett busryck när vi vände hemåt men förutom det så var han precis som jag beskrev honom ovan, en guldklimp!
Vi hade sällskap av Jannica och en fyraåring, så idag fick bebisarna gå tillsammans. Det blev ca 30 min skritt i skogen där de pulsade på så fint i snön. Och Elliot gick först större delen av turen med spetsade öron och friska steg. Det är verkligen en helt annan häst att sitta upp på än den jag satt upp på i ridhuset den där oktoberkvällen.

Förstår ni vilken känsla det är att få sitta upp på sin häst efter nästan tre månaders rehab?! Tårarna var nära och lyckan var total trots kylan och jag frös så jag skakade. Sadeln som jag hade förhoppningar om att den skulle ligga bra på honom låg inte alls faktiskt. Typiskt, men det är bara att leta vidare. Jag har tänkt om lite och han får gå med min gamla kieffer tills han musklat på sig mer, den ligger ändå bra på honom. Och jag älskar ju faktiskt den där gamla sadeln konstigt nog. Så jag lägger sadelletandet på hyllan ett tag.

Är det inte konstigt hörni, jag har nog inte köpt en pryl till mig själv sen jag köpte Elliot. Ändå känns det som jag hämtar ut paket var och varannan vecka, men det är ju till Elliot såklart! Igår hämtade jag ut ett supersnyggt schabrak från lamicell som Elliot såklart fick ha idag. Har helt åtsidosatt mina egna saker jag vill ha och Elliot har fått mer grejer på tre månader än vad jag gett mig själv de senaste tre åren typ, haha!
Eller jo, jag köpte ju faktiskt en fleecetröja från spooks i veckan när jag var på hööks. Men det var ju för att jag fick ett presentkort i julklapp på hööks, annars hade jag nog inte gått och köpt en fleece för 7-800kr..

Imorgon blir det en promenad för Elliots del, han lär säkert ha träningsvärk imorgon så det är bra om han rör på sig utan belastning. På måndag är det vilodag för honom och sen ska jag börja försöka rida honom varannan dag och markjobba honom varannan. I veckan som kommer jobbar jag natt så då har jag ju hela eftermiddagarna på mig.

Vi ses snart igen!

Av Jennifer Wistbacka - 7 januari 2016 19:25

Idag mina kära läsare har Elliot blivit longerad med sadel. Det är första gången han har på sig sadel sen han flyttade hem till mig faktiskt.
Behöver jag säga att det kunde inte ha bekymrat honom mindre att trava runt i linan med sadel på ryggen?

Faktiskt första gången han travar på lina också och trots överskotts energi så skötte han sig exemplariskt medans Jannica longerade en vilde på andra volten som var mer i luften än på marken.

Det känns så himla kul att Elliot är igång igen och imorgon ska han få gå en promenad innan det är dags att hoppa upp på ryggen på lördag och skritta en sväng! Åh vad jag längtar!

Idag kom sadeln också men jag hinner inte hämta ut den förrän imorgon men det passar ju bra, då kan jag provrida i den på lördag!

På återseende!

Av Jennifer Wistbacka - 4 januari 2016 20:45

Igår så var ju som sagt mamma ute och kikade igenom Elliot inför igångsättningen. Glömde helt bort att fota när hon knådade och kände på honom för jag var fullt upptagen av att lyssna och anteckna. Han klarade sig igenom behandlingen godkänt och har fått ett ok i rumpan. Hon hade velat sätta nålar på honom men han var lite för uppjagad vid tillfället då det var hästar och människor överallt i stallet, det händer väl aldrig att alla är där samtidigt annars? Haha!

Det enda som var va att han var lite öm i ländryggen och spänd i musklerna precis ovanför båda höftknölarna, samt lite öm på vänster sida av manken. Så nu har jag fått i uppgift att biolighta ländryggen i två veckor med olika program och massera musklerna som var spända och vid manken med Aloe Veras suveräna värmeliniment "Heat".

Så idag så fick han biolight innan jag longerade honom med gougen i ca 20 min på banan i skritt. Han tyckte att det var superskönt och stod och gäspa och tuggade samt slickade sig om munnen under tiden. Efteråt så fick han massa mys med massage och lindade bakben med back on track. Det tyckte han också var så mysigt, det var dock svårt att komma igenom hans tjocka päls med linimentet men skam den som ger sig.

Imorgon så blir det en kravlös promenad i skogen. Ska åka till stallet direkt imorgon efter jobbet, stannade till och köpte lite lusern och linfrö på vägen hem idag så det drog ut på tiden och det hann bli mörkt innan jag kom till stallet. Det är kanon på mitt nya jobb att jag slutar kl 14 de veckorna jag jobbar förmiddag. Dock så börjar jag kl 6 på morgonen vilket innebär att klockan ringer 04.00 eftersom jag har en timme till jobbet ungefär. Så nu ska jag sova!

Vi hörs snart igen!

Av Jennifer Wistbacka - 2 januari 2016 19:45

Hej allihopa!
Så var äntligen 2016 här och Elliots vila är över för den här gången. En mycket välbehövlig vila som har gjort honom gott. Han har blivit så fin i kroppen och pälsen och han är verkligen en helt annan häst än den jag såg första gången. Pigg och full av bus, precis som en unghäst ska vara. Lagom nu till hans vila är över och hans överskottsenergi han har haft de senaste veckorna har jag valt att plocka bort havrekrossen från hans foder och bara ge kornkross.

Vi var i alla fall ute och promenerade i snöstormen idag och Elliot skötte sig exemplariskt. Han gick med spetsade öron och frustade och slickade sig om munnen, han verkade så nöjd över att äntligen få göra något annat än att få gå i hagen. Ca 20 min blev det.

Imorgon kommer mamma om vädret tillåter. För er som inte vet så är min mamma utbildad equiterapeut. Så hon ska komma och göra en check på Elliot innan jag sätter igång honom ordentligt. Tror absolut inte det är något fel på min röding men skönt att veta att allt är som det ska.

Veckan som kommer ska Elliot promeneras och longeras om vartannat med både sadel och equiband innan första ridturen som är planerad i helgen som kommer. Förhoppningsvis har jag hittat en sadel som passar honom nu också och som kommer i veckan, det vore kanon. Hoppas den ligger bra bara. Känns som att vad som helst skulle ligga bra på hans rygg i jämförelse med sadeln jag har nu.

På återseende!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards