ELLIOTS RESA

Direktlänk till inlägg 15 maj 2016

Bryt ihop och kom igen

Av Jennifer Wistbacka - 15 maj 2016 20:54

Ni vet såna dagar när inget funkar? Tygeltag, skänklar och alla andra hjälper? När hästen bara är så spänd att den stänger av helt? En sån dag hade Elliot och jag igår. Efter torsdagens pass där han var så himla fin så hade jag en bra känsla. Tills jag satt upp. Kändes som att han sköt rygg de första tio minuterna, och hade alla taggar utåt redan från det att jag kortade tyglarna och började tjura. Sen gick det bara utför. Att det blåste halv storm ute hjälpte inte vill jag lova.

Så är det väl med unghästar. Vissa dagar är kalas och andra vill man bara glömma. Såhär i efterhand så kanske han hade träningsvärk? Eller så var det något annat. Tack vare djupvågen han han inga spänningar kvar i länd och kors så det har jag uteslutit.

Det kändes tungt igår i alla fall då det kändes som vi var på ruta ett igen. Så jag packade en väska och åkte och hälsade på Jannica. Kände att jag behövde lite pepp och energi.

Och det fick jag! Så när jag styrde hem idag så kändes det som gårdagen var bortblåst. Fullproppad med energi och inspiration efter ridning på fina hästar "hemma" i skogarna så har vi nu en ny plan och målet just nu är en pay & jump i mitten på juni och sen väntar ett "träningsläger" hemma hos Jannica efter midsommar.

Så nu ska vi igång och hoppa. I veckan ska jag rida ner och låna ridbanan och börja med bommar och bockar, sedan ska jag försöka komma iväg veckan efter och hoppa lite.

Men idag tog jag mig upp igen på Elliot i alla fall fullproppad med positiv energi och hade gett mig tusan på att vi skulle åstadkomma något vettigt idag. Om det är möjligt så blåste det värre idag än igår. Han var spänd som en stålfjäder och gick och snorklade hela framskrittningen. Jag red ner till grannen (dit Elliot ska flytta) och Elliot fick kika in i ridhuset och göra sitt första riktiga pass. Idag ville jag ha absolut största fokus på arbete så fyra väggar kändes bra. Till en början var han spänd som tusan. Dagens arbete gick ut på att bara vara avslappnad i alla gångarter. Efter en stund släppte spänningarna och Elliot gick som tåget som han aldrig gjort annat. Väl framme för skänkeln och var fin och bärig i alla gångarter. Vänster galopp - inga problem. Jag upptäckte dock att han gärna tränger inåt och går lite med rumpan innanför i vänstervarvet, det är nästa problem. Idag gjorde han det han skulle med bravur och jag var så nöjd när vi skrittade hemåt. Han också för den delen, trots ett tuffare pass så skrittade han på med pigga steg hemåt och öronen spetsade.

Vi avslutade dagen med djupvågsmassage och mys, han fick back on track täcke på sig och en massa pussar innan han gick in i boxen för natten. Nu är jag verkligen peppad på det här och det känns bra med en plan. Älskade häst! <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 juli 2016 21:26

Hej allihopa! Vill börja med att informera om att Elliots instagram elliotsresa nu funkar igen och jag kommer uppdatera med bilder där lite oftare än bloggen. Jag har flyttat hela helgen nästan så Elliot har fått vila fredag-lördag. Idag var v...

Av Jennifer Wistbacka - 28 juni 2016 22:29

Idag har Elliot och jag hopptränat igen, han går bara från klarhet till klarhet. Han börjar verkligen förstå vad det går ut på och börjar också hoppa igenom sprången som han ska. I början hoppade han ju väldigt högt och lite i två delar eller hur...

Av Jennifer Wistbacka - 20 juni 2016 21:45


Hej alla läsare! Har haft mycket de sista två veckorna så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Men det har hänt en hel del sen sist. För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta hos Henrik i Sigtuna och flytta hem igen. Had...

Av Jennifer Wistbacka - 2 juni 2016 22:16


Nu är verkligen sommaren här hörni! Det har varit så otroligt varmt här nu hela veckan så hästarna är svettiga av att gå i hagen till och med. Och inga hagar med skugga har vi heller.. Men hästarna går in vid lunch så de slipper stå i gassande sol he...

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2016 21:26

Hej allihopa trogna läsare! Nu har jag haft sådär fullt upp igen. Förra veckan gick allt i ett och det var tidiga mornar och sena kvällar. Elliot tog det mest lugnt första delen av veckan, lite backträning och konditionsträning. På torsdagen las...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards