ELLIOTS RESA

Alla inlägg under december 2015

Av Jennifer Wistbacka - 23 december 2015 11:16

Hej allihopa!

Dagarna rullar på och Elliot vilar sig i form. Han är pigg och mår hur bra som helst, lite för pigg kanske. Springer, busar och bockar i hagen och går oss på nerverna när han står i boxen och lever runt. Haha, lilla hästen. Det är så himla lerigt och blött i marken så vi använder endast fyra hagar för tillfället så hästarna får vara ute halvdagar, hur har ni det i era stall?

Han blev skodd förra veckan av vår bästa hovis Richard så nu har han propad runt om. Perfekt till vintern (om den kommer) då dom funkar utmärkt som snösulor också! Jag kunde tyvärr inte närvara under skoningen då jag jobbade men han hade tydligen varit lite stökig. När han sen fick en tappsko i leran och Jannica skulle slå på den stod han som ett ljus. Det har blivit riktig skillnad på hans bakkotor sen han fick på sig propaden bak och det är faktiskt väldigt positivt!

Om lite mer än en vecka så ska han igång igen, vi börjar som vi avslutade men med uppsutten skritt också. Mycket arbete från marken och jobb med equibandet. Det ska verkligen bli så himla kul att äntligen få komma igång ordentligt. Just nu letar jag sadel, det är ju en hel djungel kan jag säga. Men har hittat några modeller som jag tror kan passa honom. Jag har en sadel så det är ingen panik direkt, men han kommer att växa ur den så snart han börjar sätta muskler. Han har faktiskt rundat på sig ytterligare under vilan och börjar fylla ut vid manken och över ryggen. Och vi har nu tagit bort foderjästen från hans foder, han börjar bli så fin i kroppen och pälsen så vi tycker inte det behövs längre.

Idag står det julklappsshopping på schemat innan det blir kvällsmys i stallet med Jannica och Krille, så dags att sätta fart!

God jul allihopa och gott nytt år!
Vi ses nästa år igen med nya friska tag!

Bakkotorna efter nån vecka med propad

Bakkotorna efter en månad med propad!

Av Jennifer Wistbacka - 11 december 2015 19:33

Började min morgon med ett meddelande från Jannica att Elliot har gjort sig illa i boxen inatt. Sår på vänstern skenben..

För det första HUR lyckas man göra detta i boxen? Det det verkligen inte finns någonting att göra sig illa på. För det andra, om han har på något sätt lyckas sparka sig själv så undrar jag vilken elitgymnast min häst är..

Jaja, tur i oturen att han vilar nu så träningen inte blir lidande av det och han får vila i lugn och ro.
Tog stallet på vägen hem från jobbet och plåstrade om min lilla guldklimp i alla fall. Såret var inte så illa och han var bara lite svullen runt såret och lite öm över det. Men det såg rent och fint ut och en skorpa hade redan börjat ta form. Så jag gjorde rent och bandagerade honom med först steril kompress sedan bomull och över det gasbinda och sist rosa vetflex eftersom den svarta var slut såklart... Han får stå så inatt så får jag se hur han ser ut imorgon när jag kommer ut. Jannica var snäll och tvättade rent och plåstrade om honom imorse innan han gick ut i hagen. Ser det rent och fint ut imorgon så får han nog vara utan bandage om det blir lite kallare som dom utlovat på vädret.

Hur gör ni med sår på era hästar?

Av Jennifer Wistbacka - 6 december 2015 19:46

Hej allihopa!

Nu är det sådär dåligt med uppdatering igen, men den här gången har jag en bra förklaring!
Jag har börjat jobba lite hastigt och lustigt i Norrköping så Elliots vila som var planerad från mitten av december har blivit från första december istället. Så den här veckan har Elliot bara fått en massa gos och mys, och ett nytt innetäcke. Haha har ju bara haft 145 täcken och dom har ju varit i minsta laget alltså så nu här Hööks hade lite rea så passade jag på. Han skulle ha fått ett utetäcke också men alla i storlek 155 var slut typ!

Dom som inte var slut var de som var typ 300gr fyllning i och det blir ju lite tjockt när det är plusgrader, dessutom har han ett bra utetäcke till kallare dagar som jag hittade begagnat på en köp och sälj sida. Det är toppen med alla dessa köp och sälj sidor där man kan hitta det mesta till ett bra pris. Jag har hittat massa bra grejor, täcken, veredus benskydd, schabrak och lite annat smått och gått. Allt detta har jag fått för under 1000-lappen!

I alla fall, under den här månaden så kommer det vara dålig uppdatering här eftersom det inte finns så mycket att skriva om när Elliot vilar. Men ni får gärna följa Elliot på instagram också där det kommer uppdateras med bilder på stjärnan lite oftare än inlägg här! Elliotsresa heter han även på instagram :)

Kram

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards