ELLIOTS RESA

Direktlänk till inlägg 4 april 2016

Underbart

Av Jennifer Wistbacka - 4 april 2016 21:38

Igår var jag och Elliot ute på vår första tur här på Erikssund. Tänkte att om jag rider så sent som möjligt så kommer vi ju garanterat inte möta någon som är ute och kör. Våra hästar vilar ju på söndagar. Men såklart var det en som var ute och körde på rundbanan och Elliot fick syn på dom på håll och kunde inte fokusera på något annat medans vi red förbi.

Vi hittade i alla fall skogsslingan, som var mycket kortare än vad jag hade hoppats. Så vi tog lite galopp fram och tillbaka på rakbanan innan vi joggade hemåt. Det var mycket läskigt att titta på och Elliot snorklade sig fram mellan alla läskiga stenar. Jag fick jobba mig blå för att få honom att gå framåt men han var ändå så fin. Provade ett nytt bett som han verkade gilla. Det blev ett vanligt tre delat med parerstänger, men han gillar det. Ligger stilla i munnen och han flaxade inte en enda gång med huvudet. Provade ju ett Nova bett för nån vecka sen och det gillade inte jag istället! Elliot gick med huvudet mellan framknäna och jag fick inte upp det.

Idag var vi ute och skrittade backe. Och herregud vilka helt fantastiska backar det finns här! Var ju lite orolig att det skulle vara brist på det på en travanläggning, trodde typ bara att det skulle finnas rundbana, rakbana och en skogsslinga. Men det finns ju en backe vi kör hästarna i också samt en djupare sand rakbana där hästarna får ta i lite extra. Med andra ord, träningsmöjligheterna är obegränsade. Det saknas bara en ridbana men jag ska tjata lite på chefen!

Men jag komponerade ihop en "backträningsväg" av skogsslingan, backen och rakbanan så det blev som en trekant. Brantare uppför, mjukare nedåt och lite jogg på rakbanan där emellan (annars hade de två vändorna tagit en timme typ). Jag red bara två vändor för det är långa backar och Elliot hade bra med mjölksyra andra vändan uppåt. Men han var så fin idag också när vi joggade mellan backarna och på hemvägen. Inte alls lika spänd som igår och han tog för sig och sträckte ut halsen fint.

Imorgon ska han få jobba på equibandet igen sen får han vila på onsdag. Ska försöka jobba honom fyra dagar och låta honom vila en. Och varje vecka ska han backtränas och gå på equibandet minst en gång. Tror minsann att han faktiskt har gått upp ytterligare lite, för idag kunde jag bara spänna gjorden på ett hål mindre än jag brukar! Måste säga att det kändes som att han hade stannat till lite precis innan vi flyttade. Som att det liksom inte hände nåt, fast det har det gjort men det kändes så. Han har börjat få en riktigt fin överlinje och halsen börjar ta form. Men det är fortfarande mycket muskler som saknas.

Han äter samma som han gjort hemma hos Jannica, med undantag för hösilage. Han får han mer, jag väger det inte längre för det finns inte en enda våg på hela stället utan alla hästar har fri tillgång. Jag höftar lite när jag fyller påsarna men han får i alla fall betydligt mer på kvällen än han fått innan. Dels för att han får kvällsmaten mycket tidigare och ja, det ingår ju så mycket jag behöver så då kan han gott få några kilo extra.

Nästa gång jag är ute och rider ska jag fota lite så ni får se hur vi har det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 juli 2016 21:26

Hej allihopa! Vill börja med att informera om att Elliots instagram elliotsresa nu funkar igen och jag kommer uppdatera med bilder där lite oftare än bloggen. Jag har flyttat hela helgen nästan så Elliot har fått vila fredag-lördag. Idag var v...

Av Jennifer Wistbacka - 28 juni 2016 22:29

Idag har Elliot och jag hopptränat igen, han går bara från klarhet till klarhet. Han börjar verkligen förstå vad det går ut på och börjar också hoppa igenom sprången som han ska. I början hoppade han ju väldigt högt och lite i två delar eller hur...

Av Jennifer Wistbacka - 20 juni 2016 21:45


Hej alla läsare! Har haft mycket de sista två veckorna så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Men det har hänt en hel del sen sist. För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta hos Henrik i Sigtuna och flytta hem igen. Had...

Av Jennifer Wistbacka - 2 juni 2016 22:16


Nu är verkligen sommaren här hörni! Det har varit så otroligt varmt här nu hela veckan så hästarna är svettiga av att gå i hagen till och med. Och inga hagar med skugga har vi heller.. Men hästarna går in vid lunch så de slipper stå i gassande sol he...

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2016 21:26

Hej allihopa trogna läsare! Nu har jag haft sådär fullt upp igen. Förra veckan gick allt i ett och det var tidiga mornar och sena kvällar. Elliot tog det mest lugnt första delen av veckan, lite backträning och konditionsträning. På torsdagen las...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards