ELLIOTS RESA

Alla inlägg under april 2016

Av Jennifer Wistbacka - 14 april 2016 20:25

Idag provade Elliot och jag rundbanan igen. Exakt en vecka sen vi provade den sist och ingenting funkade. Men idag gick det kanonbra och Elliot försöker för det mesta alltid göra sitt bästa.

Innan ridturen så provade jag en ny maskin (för mig och Elliot) på Elliot. Han är ju ganska stel i sin ländrygg och kors så jag tror att den här maskinen kan vara precis det vi letat efter.
Mamma ordinerade ju massage med värmeliniment när hon checkade Elliot i januari, men det är ganska jobbigt att stå och massera en häst och försöka få loss och mjuka upp stela muskler. Inte nog med att det är jobbigt, det tar tid också och det är svårt att göra det för hand om man inte är en utbildad hästmassör.

Så i alla fall den här maskinen kallas för djupvågsbehandling. Det är precis som det låter. Den går djupt ner i musklerna och är som en massagemaskin typ. Det är rätt häftigt för sätter du den mot ländryggens högra sida kan du känna vibrationerna ända ner i vänstra kotan. Det är svårt att förklara om den här maskinen när jag bara användt den några gånger och inte sett några direkta resultat, men vi använder den flitigt på våra passhästar i stallet och

Elliot verkade gilla den i alla fall. Till en början tyckte han att det var lite obehagligt men när han började slappna av så stod han och sov nästan. Han är alltid och har alltid varit lite stel i korsmuskulaturen men efter några minuter med den här djupvågsmaskinen så var det faktiskt som bortblåst. På båda sidor! Och här har jag stått och masserat nästan varje dag utan att det hänt någonting.

Ska inte säga att jag märkte någon direkt skillnad i ridningen idag men jag tror man får ge den några gånger. Men så är det väl med allt, även biolighten som jag provat. Vi har även en biolight i stallet som jag ska börja utnyttja och varva djupvågen med. Tror det kan bli en bra kombo.

I alla fall så var Elliot och jag ute på rundbanan och han var så duktig. Den här gången började jag i vänster varv. Han har svårare i vänster, förmodligen på grund av sitt bakben, och det vet jag ju om. Ändå envisas jag med att börja i höger för att det är lättare varenda gång så han är trött när vi ska börja jobba i vänster. Jag blir så trött på mig själv ibland när jag först blir arg på Elliot och sen kommer på att det är ju jag som skapat problemet när han börjar protestera i vänster. Men han har svårt att fatta vänster galopp också, så vi hann avverka ett halvt varv med tjugo högergalopper innan han till slut föll in i vänster galopp men massor av klapp och beröm. När vi sen gick över i höger varv, ja då ville han väl visa att han kunde vänster och gjorde tre vänsterfattningar innan det blev höger galopp. Älskade lilla häst som alltid vill göra sitt bästa. Ett helt varv i galopp blev det i vänster och likaså åt höger. Rundbanan ligger en bit från stallet så det är perfekt uppvärmning och avjoggnings sträcka.

Elliot var bra trött när vi var klara och han trasslade ihop sina långa bakben minst 20 gånger medans vi pustade i skritt innan vi joggade hemåt.

Eftersom han är så stel och omusklad och även idag visade att han är trött i korsmuskulaturen så har jag bestämt mig för att det blir backträning minst två gånger i veckan från och med nu. Han behöver stärka upp sitt kors och få mer stabilitet i "bakkärran" så även equibandet ska användas två gånger i veckan. Det känns så klart lite tråkigt att bli av med några riddagar men det är det helt klart värt.

Han måste bli starkare innan jag börjar rida hårdare och kräva mer av honom. Jag hade ju tänkt att vi kanske skulle debutera på tävlingsbanorna i sommar men vet ni? Det blir nog nästa sommar. Jag har ingen brådska och jag tänker absolut inte stressa träningen och uppbyggningen av Elliot, han är faktiskt "bara" fem år gammal och har inte gjort något i sitt liv hittills så han dör inte av att inte göra någonting på ett år till. Allt för min älskade röding!

Elliot blev rätt svettig idag så han fick faktiskt en dusch. Han var inte supernöjd över att jag spolade av huvudet på honom som jag gör med travarna. I ärlighetens namn så tänkte jag inte ens på det, det gick av bara farten. Men annars tror jag han tyckte det var skönt. Han har ju faktiskt inte fått en dusch sen han flyttade till mig.

Nu blev det ett långt inlägg så här kommer lite bilder från dagen!

Av Jennifer Wistbacka - 10 april 2016 21:33

Idag var Elliot och jag ute och backtränade i det underbara vårvädret.

Det är ju som sagt ganska branta och långa backar här så vi gick bara uppför ca en tredje/fjärdedel av backen innan vi vände och gick nedför. Tre gånger blev det idag och Elliot skötte sig utmärkt. Gick sakta och fint med sänkt huvud och jobbade på precis som jag vill att han ska göra. Han hade tappat en sko dagen till ära så det var ju en bra dag att tappa sko på, för backträna på mjuka sandvägar kan man göra ändå och imorgon vilar han. Tur att vi har ett gäng personer på jobbet som kan slå på tappskor!

Vi skulle ha åkt till sundbyholm imorgon em för en dejt med hovis men blev tvungen att skjuta upp den för jag insåg att jag inte kommer komma iväg innan 17 då nästan alla hästar ska gå imorgon på jobbet. Och hovis ville inte stå och sko en sen kväll vilket jag förstår.

Herregud vilken mjölksyra man fick i alla fall av den där backen. Och Elliot var bra trött också, det var tunga steg på hemvägen.

Här får ni bild på den "lilla" backen vi gick idag. Som sagt det är bara kanske en tredje/fjärdedel av hela backen. Och en bild på stiliga Elliot i solskenet idag.

Av Jennifer Wistbacka - 10 april 2016 11:15

Här kommer det utlovade inlägget som skulle ha skrivits i fredags, men jag var så trött så jag somnade direkt när jag kom hem.

Elliot vilade i onsdags för regnet vräktes ner här hela dagen. I torsdags var vi ute en sväng på rundbanan. Jag tänkte jogga lite men Elliot var som en tickande bomb och ingenting funkade. Att det blåste storm gjorde ju inte saken bättre. Elliot betedde sig som jag vet inte vad, han tog varken skänkeln eller tygeltag och var helt i sin egen värd. Trodde att han aldrig sett andra hästar, vita staket, buskar, stenar osv..

Så i fredags lastade jag honom och åkte iväg till ridbanan där jag bor. Så jag fick igenom honom i vänstersidan där han låtsades i torsdags att han inte visste att den fanns. Det är något som stör honom för han har svårt för vänstergaloppen, förmodligen hans höger bak som han har ett fult ärr på efter att han fastnat i eltråden som två åring. Tror inte det är bakknäna för han är torr och fin i dom. Ska börja smörja honom med msm och så ska han få stå med back on track på nätterna, kanske lite biolight också innan ridning. Tur att mamma kommer snart och går igenom honom igen, den här gången ska hon ta med sig nålar också så hon kan göra lite akupunktur om det behövs.

Igår gick han på equibandet igen och var så fin. Eftersom han förstått vad som förväntas av honom nu så tog jag det ett steg längre igår och longerade i bara grimman. Har inte gjort det innan för han har varit lite stökig ibland och jag vill inte stå där med enbart grimma på honom om han skulle sätta igång men de senaste gångerna har han skött sig så himla bra så nu var det dags. Och det var ju inga problem, började frusta och slicka sig om munnen efter något varv bara. Duktiga häst!

Idag står det backträning på schemat. Och idag ska det göras för hand utan belastning på ryggen eftersom det är ganska långa backar. Känns som att jag kommer få träningsverk också, inte bara Elliot.

Vi hörs snart igen!

Av Jennifer Wistbacka - 4 april 2016 21:38

Igår var jag och Elliot ute på vår första tur här på Erikssund. Tänkte att om jag rider så sent som möjligt så kommer vi ju garanterat inte möta någon som är ute och kör. Våra hästar vilar ju på söndagar. Men såklart var det en som var ute och körde på rundbanan och Elliot fick syn på dom på håll och kunde inte fokusera på något annat medans vi red förbi.

Vi hittade i alla fall skogsslingan, som var mycket kortare än vad jag hade hoppats. Så vi tog lite galopp fram och tillbaka på rakbanan innan vi joggade hemåt. Det var mycket läskigt att titta på och Elliot snorklade sig fram mellan alla läskiga stenar. Jag fick jobba mig blå för att få honom att gå framåt men han var ändå så fin. Provade ett nytt bett som han verkade gilla. Det blev ett vanligt tre delat med parerstänger, men han gillar det. Ligger stilla i munnen och han flaxade inte en enda gång med huvudet. Provade ju ett Nova bett för nån vecka sen och det gillade inte jag istället! Elliot gick med huvudet mellan framknäna och jag fick inte upp det.

Idag var vi ute och skrittade backe. Och herregud vilka helt fantastiska backar det finns här! Var ju lite orolig att det skulle vara brist på det på en travanläggning, trodde typ bara att det skulle finnas rundbana, rakbana och en skogsslinga. Men det finns ju en backe vi kör hästarna i också samt en djupare sand rakbana där hästarna får ta i lite extra. Med andra ord, träningsmöjligheterna är obegränsade. Det saknas bara en ridbana men jag ska tjata lite på chefen!

Men jag komponerade ihop en "backträningsväg" av skogsslingan, backen och rakbanan så det blev som en trekant. Brantare uppför, mjukare nedåt och lite jogg på rakbanan där emellan (annars hade de två vändorna tagit en timme typ). Jag red bara två vändor för det är långa backar och Elliot hade bra med mjölksyra andra vändan uppåt. Men han var så fin idag också när vi joggade mellan backarna och på hemvägen. Inte alls lika spänd som igår och han tog för sig och sträckte ut halsen fint.

Imorgon ska han få jobba på equibandet igen sen får han vila på onsdag. Ska försöka jobba honom fyra dagar och låta honom vila en. Och varje vecka ska han backtränas och gå på equibandet minst en gång. Tror minsann att han faktiskt har gått upp ytterligare lite, för idag kunde jag bara spänna gjorden på ett hål mindre än jag brukar! Måste säga att det kändes som att han hade stannat till lite precis innan vi flyttade. Som att det liksom inte hände nåt, fast det har det gjort men det kändes så. Han har börjat få en riktigt fin överlinje och halsen börjar ta form. Men det är fortfarande mycket muskler som saknas.

Han äter samma som han gjort hemma hos Jannica, med undantag för hösilage. Han får han mer, jag väger det inte längre för det finns inte en enda våg på hela stället utan alla hästar har fri tillgång. Jag höftar lite när jag fyller påsarna men han får i alla fall betydligt mer på kvällen än han fått innan. Dels för att han får kvällsmaten mycket tidigare och ja, det ingår ju så mycket jag behöver så då kan han gott få några kilo extra.

Nästa gång jag är ute och rider ska jag fota lite så ni får se hur vi har det!

Av Jennifer Wistbacka - 2 april 2016 21:12

Efter en hel veckas vila för Elliot med flytt och allt så är vi igång igen.

Flytten gick jättebra och Elliot stod så snällt i nästan tre timmar på lastbilen. Hade inte en aning om han ens skulle gå på den för jag tror att han bara åka släp innan. Men han gick in utan att blinka men när jag skulle vända honom så han stod rätt blev han fundersam och backade ut igen. Två gånger gjorde han så innan vi fick till det, det tog väl fyra minuter kanske. Så han var inte svårlastad så det var ju skönt!

Just nu står han i "karantän" från tävlingshästarna men flyttar väl upp till stora stallet i början på nästa vecka. Han står själv inne på natten men har två lösdrifter precis utanför fönstret så han har andra hästar att se och prata med. Han har även ett fönster som jag har öppnat åt honom så han kan kika ut på de andra.
De första dagarna åt han lite dåligt men nu verkar det som att det har släppt och han äter som vanligt. Han får samma foder som han har ätit men tanken är att han så småningom ska få gå över på det pelleterade fodret vi ger de andra hästarna med undantag för hans mellis, den ska han fortsätta få oavsett.

Första dagen var han väldigt stressad och orolig när de körde förbi med travhästarna bredvid hans hage och tyckte att det var väldigt läskiga och konstiga hästar. Nu börjar han vänja sig och tittar nyfiket på oss när vi kör förbi.

Eftersom han har varit lite stressad och orolig så han han fått vila hela veckan, jag vill absolut inte att han tappar något hull som vi byggt upp hela vintern. Men idag fick han jobba på equibandet och han har väl aldrig varit så fin någonsin! Avslappnad redan från början och började frusta efter några minuter i långsam trav. Jobbade på som aldrig förr och hängde inte i linan en enda gång. Gick stadigt på sin volt i samma takt hela passet igenom. Vi jobbade lite på tempoväxlingar mellan skritt och trav och han var så duktig och uppmärksam och ryggen blev kortare och kortare och hans små ryggmuskler dallrade riktigt fint när vi var klara. Han har verkligen börjat förstå vad han ska göra.

Jag hade ju lite panik när jag flyttade eftersom jag inte skulle ha ett equiband att jobba Elliot med eftersom jag lånat Jannicas. Men tänkte väl att då får jag köpa ett själv men de är ganska dyra och flytten har kostat mycket så det kanske skulle ha dröjt en till två månader innan jag skulle kunna köpa ett eget. Men när jag var och hämtade Elliot och skulle flytta honom så låg det ett stort paket på min hylla i sadelkammaren från Jannica och Krille. När jag kom hem och öppnade det så låg det minsann ett helt nytt alldeles eget equiband där i. Jag blev så himla lycklig och tårarna var nära. Så om du läser det här Jannica så tack än en gång, kan inte tacka dig tillräckligt! <3

Imorgon tänkte jag rida en sväng, det finns tydligen en mysig skogsslinga här som jag tänkte försöka hitta. Det finns ju ingen ridbana här men jag såg en igår när jag körde på rundbanan så tänkte åka bort till den gården och fråga om man kan få låna den ibland kanske. Den är lagom uppvärmnings avstånd till också så det vore ju perfekt. Annars finns det ungefär tio ridhus inom radien av 3 km här så nåt ska jag nog hitta att rida i. Eftersom att Elliot var så lättlastad och snäll att köra så kan jag utan problem åka själv.

Fick longera honom i hans hage idag och det funkar så länge det inte är blött ute då den är plan och ett helt okej underlag i men det går inte att rida där.

Nu blev det ett långt inlägg men jag ska bli bättre på att uppdatera nu när vi kommit iordning! Här får ni lite bilder från de senaste dagarna.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards