ELLIOTS RESA

Direktlänk till inlägg 12 maj 2016

Hej och hå!

Av Jennifer Wistbacka - 12 maj 2016 21:22

Jag har haft så mycket att göra på jobbet så har helt enkelt inte haft tid för att blogga. Det är ingen dans på rosor att vara hästskötare, tidiga mornar och sena kvällar blir det.

Elliot har tyvärr fått lida lite för det också och har mest gått backe och med equibandet och har nu vilat helt i en vecka faktiskt. Han trampade igenom i hagen förra veckan och slog upp sporren på ena bak. Det är första gången har trampar igenom ordentligt och jag misstänker att det är för att han hade gått för länge mellan skoningarna. I måndags blev han skodd i alla fall och jag blev supernöjd.

Jag har haft lite ångest över att byta hovslagare och försökt få till en dejt med gamla hovis men vi har verkligen bara gått om varann. Så tillslut var jag tvungen att leta reda på en hovslagare här uppe i Sigtuna trakten (med hjälp av gamla hovis såklart). Fick tag i en ny hovis och honom kommer jag från och med nu hålla hårt i, Elliot verkade gilla honom också. Fast Elliot älskar ju alla och tror att alla älskar honom tillbaka, knashäst.

I förrgår var vi ute och promenerade backe i alla fall, då han har fått ett getingstick eller liknande på mulen och är svullen ville jag inte trycka in ett bett i munnen på honom så backe blev det. Han är så duktig men tycker det är så tråkigt, varje gång vi ska gå uppför stannar han och tjurar lite. Han fick även träffa våran gårdveterinär som alltid är i stallet på tisdagar. Veterinären kikade på svullnaden men trodde inte det var någon fara. Han tyckte i övrigt att Elliot var i bra skick och såg fin och välmående ut, hur skönt känns inte det att höra?

Idag var vi ute och joggade och alltså, Elliot är aldrig så fin som när han har vilat. Pigg med framåtbjudning och jobbar på och söker sig framåt-nedåt. Jag älskar den där röda hästen alltså. Han är verkligen mitt hjärta. Efter ridturen fick han ompyssling och djupvågsbehandling i sitt spända kors vilket han uppskattade. Så fort han hör ljudet från maskinen börjar han slicka sig om munnen och gäspa, haha!

Imorgon blir det equiband jobb för Elliot och i helgen när jag är ledig ska jag försöka ta mig till granngården och låna ridbanan och rida igenom honom lite.

Har gjort lite ändringar i utrustningen och Elliot verkar gilla det och han är en mycket klok häst har jag kommit fram till. De sista två gångerna jag red innan han vilade hade jag sporrar. För att få fram och igenom honom och för att han lite skiter i min skänkel när jag vill flytta honom fast jag vet att han kan.
Idag när jag red utan sporrar så flyttade han sig så fint och gick fram utan att jag behövde bli blå i ansiktet av ansträngning. Plockade även bort remontnosgrimman idag eftersom han fortfarande är lite svullen efter sticket eller var det nu är och satte på en vanlig aachen fast utan nosrem och Elliot har aldrig varit lugnare med huvudet och munnen, så nu får den sitta kvar och remonten åker ner i "övriga träns/läderdelar som sällan eller aldrig används" där aachennosgrimman låg innan. Förstår inte varför jag inte provat det innan. Han har ju alltid varit lite tjafsig när man ska spänna åt remonten, så jag undrar om jag är helt trög som inte fattat det tidigare. Men tanke på att han är en häst som tydligt visar var han tycker om och inte. Ibland blir man bra trött på sig själv, suck.

Det känns så otroligt skönt att vi börjar hitta varann på riktigt nu och jag litar på honom. Att rida ut själv på honom efter en veckas vila hade jag aldrig gjort för ett halvår sedan.

Nu blev det ett långt inlägg, men det kommer snart ett nytt!
Om ni undrar varför jag inte uppdaterat Elliots instagram så har det hänt något så jag kommer inte in på kontot. Så ni får hålla utkik här så länge!

Här får ni lite bilder från senaste tiden.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 juli 2016 21:26

Hej allihopa! Vill börja med att informera om att Elliots instagram elliotsresa nu funkar igen och jag kommer uppdatera med bilder där lite oftare än bloggen. Jag har flyttat hela helgen nästan så Elliot har fått vila fredag-lördag. Idag var v...

Av Jennifer Wistbacka - 28 juni 2016 22:29

Idag har Elliot och jag hopptränat igen, han går bara från klarhet till klarhet. Han börjar verkligen förstå vad det går ut på och börjar också hoppa igenom sprången som han ska. I början hoppade han ju väldigt högt och lite i två delar eller hur...

Av Jennifer Wistbacka - 20 juni 2016 21:45


Hej alla läsare! Har haft mycket de sista två veckorna så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Men det har hänt en hel del sen sist. För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta hos Henrik i Sigtuna och flytta hem igen. Had...

Av Jennifer Wistbacka - 2 juni 2016 22:16


Nu är verkligen sommaren här hörni! Det har varit så otroligt varmt här nu hela veckan så hästarna är svettiga av att gå i hagen till och med. Och inga hagar med skugga har vi heller.. Men hästarna går in vid lunch så de slipper stå i gassande sol he...

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2016 21:26

Hej allihopa trogna läsare! Nu har jag haft sådär fullt upp igen. Förra veckan gick allt i ett och det var tidiga mornar och sena kvällar. Elliot tog det mest lugnt första delen av veckan, lite backträning och konditionsträning. På torsdagen las...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards