ELLIOTS RESA

Direktlänk till inlägg 31 maj 2016

Veckan som gått!

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2016 21:26

Hej allihopa trogna läsare!
Nu har jag haft sådär fullt upp igen. Förra veckan gick allt i ett och det var tidiga mornar och sena kvällar. Elliot tog det mest lugnt första delen av veckan, lite backträning och konditionsträning.

På torsdagen lastade jag och åkte iväg till Märsta ridklubb, dagen då Elliot och jag skulle hoppa på riktigt var här! Lastningen gick utan problem och han stod snällt i bilen medans jag mötte upp min bästa väns kusin och vi byggde upp en liten bana. Jag höll det så enkelt som en linje på fyra galoppsprång på en långsidan, två räcken snett igenom åt båda hållen och en oxer på andra långsidan.

Elliot var pigg och till en början fundersam på var vi var någonstans och var skeptisk till läktaren och barnvagnen som stod där med ett skrikande barn i. Efter en stund kunde han slappna av och gick som tåget, vi tog ett språng på varje hinder innan jag satte ihop det till en bana och höjde lite. Och Elliot var SÅ fin, hoppade allt med spetsade öron. Han stannade två eller tre gånger totalt tror jag, och jag vet faktiskt inte om det var dålig ridning av mig eller om han var tittig. Han känns inte som en tittig häst så jag tror att jag red lite dåligt.

Det var en nöjd häst som fick en skritt tur i skogen dagen efter i lätt duggregn. Hittade en skogsstig faktiskt och det var himla mysigt att få bryta av rak/rundbanan/skogsslingan mot SKOGEN. Elliot verkade uppskatta det lika mycket och har nog aldrig skrittat på så mycket, jag hade aldrig gissat på att han hade hoppat för första gången på säkert ett år dagen innan.

På lördagen fick han vila och i söndags lastade jag igen och åkte ända hem till Jannica och Katrineholm för en clinic med Viveka Ewards som jobbar med equibandet. Det var en otroligt spännande och lärorik dag och jag fick mycket tips om hur equibandet ska användas. Elliot hade inte sin bästa dag men han skötte sig i alla fall och var supersnäll. Just när det var våran tur så öppnade himlen sig och regnet vräkte ner, Elliot hatar verkligen vatten ska jag tillägga. Så på en plaskblöt ridbana klev Elliot fram med VÄLDIGT höga benlyft för att komma undan så mycket vatten som möjligt. Han är för rolig min lilla häst, det såg väldigt roligt ut och jag önskar jag hade filmat det.

Den här veckan så tänkte jag konditionsträna igår men Elliot var på en annan planet så vi blev mest osams. Förstår inte varför han spänner sig sådant så fort det blåser lite ute, jag höll på att få tugga grus ett par gånger när han gjorde sina tvärstoppvändningar mitt i galoppen när man minst anar det. Då kan det antingen vara en sten, en buske, en pinne eller någonting som helt enkelt inte finns som han blir livrädd för.

Idag bet jag ihop trots blåst ute och satt upp igen. Jag tänkte att jag kan ju inte ha en häst som inte går att rida så fort det blåser lite ute. Så idag provade jag något nytt. Hackamore.
Elliot var skeptisk till en början och undrade varför han inte fick ett bett i munnen. Jag var förberedd på det värsta kan jag säga, vi har ju lite problem med styrningen även med ett bett i munnen. Men så fort jag kortade tyglarna så började han jobba på och började frusta direkt. Trots blåst så var han ändå hyfsat avslappnad och jobbade på. Han var nästan mer lättsvängd med hackamoret faktiskt för där har han inget att bita tag i.

Anledningen till att jag köpt ett hackamore är för att jag får känslan av att Elliot knäpper av och bara böjer på nacken. Han blir också väldigt djup i formen på bett så jag vill ha upp huvudet lite och få en öppnare form. Och idag så satte han bara huvudet mellan framknäna mot slutet, jag tror det var för att han var trött men han var också lättare att få upp huvudet på när han hamnar där med hackamoret.

Så detta ska jag rida på i fortsättningen i skogen framförallt. Ska prova att hoppa med det också, han kanske gillar det bättre. Det kändes som att han hoppade i två delar typ. Det kanske blir bättre om han inte har ett bett i munnen, jag får prova helt enkelt.

Här får ni lite viker från förra veckan!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 juli 2016 21:26

Hej allihopa! Vill börja med att informera om att Elliots instagram elliotsresa nu funkar igen och jag kommer uppdatera med bilder där lite oftare än bloggen. Jag har flyttat hela helgen nästan så Elliot har fått vila fredag-lördag. Idag var v...

Av Jennifer Wistbacka - 28 juni 2016 22:29

Idag har Elliot och jag hopptränat igen, han går bara från klarhet till klarhet. Han börjar verkligen förstå vad det går ut på och börjar också hoppa igenom sprången som han ska. I början hoppade han ju väldigt högt och lite i två delar eller hur...

Av Jennifer Wistbacka - 20 juni 2016 21:45


Hej alla läsare! Har haft mycket de sista två veckorna så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Men det har hänt en hel del sen sist. För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta hos Henrik i Sigtuna och flytta hem igen. Had...

Av Jennifer Wistbacka - 2 juni 2016 22:16


Nu är verkligen sommaren här hörni! Det har varit så otroligt varmt här nu hela veckan så hästarna är svettiga av att gå i hagen till och med. Och inga hagar med skugga har vi heller.. Men hästarna går in vid lunch så de slipper stå i gassande sol he...

Av Jennifer Wistbacka - 21 maj 2016 20:09

Jobbade hela förmiddagen och hade tänkt ta Elliot direkt efter jobbet. Men jag var så trött och hungrig så jag åkte hem vid lunch och käkade lite och tog en eftermiddag på soffan. Välbehövligt kan jag säga. Tog nya tag framåt kvällen och joggade ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards