ELLIOTS RESA

Direktlänk till inlägg 2 april 2016

På gång igen

Av Jennifer Wistbacka - 2 april 2016 21:12

Efter en hel veckas vila för Elliot med flytt och allt så är vi igång igen.

Flytten gick jättebra och Elliot stod så snällt i nästan tre timmar på lastbilen. Hade inte en aning om han ens skulle gå på den för jag tror att han bara åka släp innan. Men han gick in utan att blinka men när jag skulle vända honom så han stod rätt blev han fundersam och backade ut igen. Två gånger gjorde han så innan vi fick till det, det tog väl fyra minuter kanske. Så han var inte svårlastad så det var ju skönt!

Just nu står han i "karantän" från tävlingshästarna men flyttar väl upp till stora stallet i början på nästa vecka. Han står själv inne på natten men har två lösdrifter precis utanför fönstret så han har andra hästar att se och prata med. Han har även ett fönster som jag har öppnat åt honom så han kan kika ut på de andra.
De första dagarna åt han lite dåligt men nu verkar det som att det har släppt och han äter som vanligt. Han får samma foder som han har ätit men tanken är att han så småningom ska få gå över på det pelleterade fodret vi ger de andra hästarna med undantag för hans mellis, den ska han fortsätta få oavsett.

Första dagen var han väldigt stressad och orolig när de körde förbi med travhästarna bredvid hans hage och tyckte att det var väldigt läskiga och konstiga hästar. Nu börjar han vänja sig och tittar nyfiket på oss när vi kör förbi.

Eftersom han har varit lite stressad och orolig så han han fått vila hela veckan, jag vill absolut inte att han tappar något hull som vi byggt upp hela vintern. Men idag fick han jobba på equibandet och han har väl aldrig varit så fin någonsin! Avslappnad redan från början och började frusta efter några minuter i långsam trav. Jobbade på som aldrig förr och hängde inte i linan en enda gång. Gick stadigt på sin volt i samma takt hela passet igenom. Vi jobbade lite på tempoväxlingar mellan skritt och trav och han var så duktig och uppmärksam och ryggen blev kortare och kortare och hans små ryggmuskler dallrade riktigt fint när vi var klara. Han har verkligen börjat förstå vad han ska göra.

Jag hade ju lite panik när jag flyttade eftersom jag inte skulle ha ett equiband att jobba Elliot med eftersom jag lånat Jannicas. Men tänkte väl att då får jag köpa ett själv men de är ganska dyra och flytten har kostat mycket så det kanske skulle ha dröjt en till två månader innan jag skulle kunna köpa ett eget. Men när jag var och hämtade Elliot och skulle flytta honom så låg det ett stort paket på min hylla i sadelkammaren från Jannica och Krille. När jag kom hem och öppnade det så låg det minsann ett helt nytt alldeles eget equiband där i. Jag blev så himla lycklig och tårarna var nära. Så om du läser det här Jannica så tack än en gång, kan inte tacka dig tillräckligt! <3

Imorgon tänkte jag rida en sväng, det finns tydligen en mysig skogsslinga här som jag tänkte försöka hitta. Det finns ju ingen ridbana här men jag såg en igår när jag körde på rundbanan så tänkte åka bort till den gården och fråga om man kan få låna den ibland kanske. Den är lagom uppvärmnings avstånd till också så det vore ju perfekt. Annars finns det ungefär tio ridhus inom radien av 3 km här så nåt ska jag nog hitta att rida i. Eftersom att Elliot var så lättlastad och snäll att köra så kan jag utan problem åka själv.

Fick longera honom i hans hage idag och det funkar så länge det inte är blött ute då den är plan och ett helt okej underlag i men det går inte att rida där.

Nu blev det ett långt inlägg men jag ska bli bättre på att uppdatera nu när vi kommit iordning! Här får ni lite bilder från de senaste dagarna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 juli 2016 21:26

Hej allihopa! Vill börja med att informera om att Elliots instagram elliotsresa nu funkar igen och jag kommer uppdatera med bilder där lite oftare än bloggen. Jag har flyttat hela helgen nästan så Elliot har fått vila fredag-lördag. Idag var v...

Av Jennifer Wistbacka - 28 juni 2016 22:29

Idag har Elliot och jag hopptränat igen, han går bara från klarhet till klarhet. Han börjar verkligen förstå vad det går ut på och börjar också hoppa igenom sprången som han ska. I början hoppade han ju väldigt högt och lite i två delar eller hur...

Av Jennifer Wistbacka - 20 juni 2016 21:45


Hej alla läsare! Har haft mycket de sista två veckorna så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Men det har hänt en hel del sen sist. För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta hos Henrik i Sigtuna och flytta hem igen. Had...

Av Jennifer Wistbacka - 2 juni 2016 22:16


Nu är verkligen sommaren här hörni! Det har varit så otroligt varmt här nu hela veckan så hästarna är svettiga av att gå i hagen till och med. Och inga hagar med skugga har vi heller.. Men hästarna går in vid lunch så de slipper stå i gassande sol he...

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2016 21:26

Hej allihopa trogna läsare! Nu har jag haft sådär fullt upp igen. Förra veckan gick allt i ett och det var tidiga mornar och sena kvällar. Elliot tog det mest lugnt första delen av veckan, lite backträning och konditionsträning. På torsdagen las...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards