ELLIOTS RESA

Direktlänk till inlägg 27 januari 2016

Bästa lilla häst <3

Av Jennifer Wistbacka - 27 januari 2016 20:14

Idag var det första gången jag skrittade Elliot två dagar i rad, det var tvunget till att bli så för imorgon hinner jag inte. Ska direkt från jobbet till verkstaden med bilen för en skadebesiktning eftersom jag lyckades krocka med ett rådjur förra veckan påväg hem från jobbet.
Så Elliot har alltså fått skritta under ryttare två dagar och han har varit så snäll. Trodde han skulle vara trött idag eftersom jag red honom igår men icke, han var lika pigg som vanligt.

Igår gick han snällt nästan hela rundan utom ett psykbryt mitt i skogen. Då skulle han helt plötsligt inte gå längre, när jag blev arg på honom och höjde rösten började han backa så jag petade till honom med spöet på bogen och då reste han sig faktiskt. Inte mycket men tillräckligt för att jag ska få hjärtstillestånd i en halv sekund. Jag hann i alla fall reagera och gav honom faktiskt en rejäl smäll på bogen igen och gapade några väl valda ord. Efter det gick han som han aldrig gjort annat.

Och idag har han skrittat hela rundan utan ett enda försök till att vara dum. Han stannade några gånger och började fundera, men kom nog fram till att det är trevligare om han går framåt. Så han börjar nog förstå att det är jag som bestämmer. Det kändes så himla skönt att få skritta en sväng helt utan diskussioner och bara njuta.

Kortade upp tygeln lite både igår och idag så han fick jobba lite ca 5 min och till min förvåning så upptäckte jag att han är väldigt känslig i munnen. Det är inte alls den uppfattningen jag fått innan, men så skönt det känns. Jag hade ju inte direkt jublat om det hade varit tvärtom. Arbetsvillig var han också om än lite flaxig med huvudet, men det försvinner nog så fort han får sätta riktiga muskler och orkar bära upp sin stora kropp i rätt balans.

Vi avslutade rundan med att skritta över ett gärde så vi slapp asfaltsvägen, dom kör som galningar på den vägen och just den lilla bit vi måste rida på är i en ganska otäck kurva. Så jag kände att om han nu har gått så bra hela svängen, varför avsluta det med att riskera att han kanske blir rädd för en stor lastbil som kommer precis just när vi är på vägen.

Imorgon får han gå med equibandet på banan och underlaget tillåter annars får vi ta en sväng i skogen om det inte hinner bli alltför mörkt innan jag kommer ut. Och nästa vecka ska vi sätta igång och jogga lite smått! Så ska han få jogga hela februari sen börjar allvaret på riktigt för min lilla kille. Gud vad jag längtar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 juli 2016 21:26

Hej allihopa! Vill börja med att informera om att Elliots instagram elliotsresa nu funkar igen och jag kommer uppdatera med bilder där lite oftare än bloggen. Jag har flyttat hela helgen nästan så Elliot har fått vila fredag-lördag. Idag var v...

Av Jennifer Wistbacka - 28 juni 2016 22:29

Idag har Elliot och jag hopptränat igen, han går bara från klarhet till klarhet. Han börjar verkligen förstå vad det går ut på och börjar också hoppa igenom sprången som han ska. I början hoppade han ju väldigt högt och lite i två delar eller hur...

Av Jennifer Wistbacka - 20 juni 2016 21:45


Hej alla läsare! Har haft mycket de sista två veckorna så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Men det har hänt en hel del sen sist. För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta hos Henrik i Sigtuna och flytta hem igen. Had...

Av Jennifer Wistbacka - 2 juni 2016 22:16


Nu är verkligen sommaren här hörni! Det har varit så otroligt varmt här nu hela veckan så hästarna är svettiga av att gå i hagen till och med. Och inga hagar med skugga har vi heller.. Men hästarna går in vid lunch så de slipper stå i gassande sol he...

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2016 21:26

Hej allihopa trogna läsare! Nu har jag haft sådär fullt upp igen. Förra veckan gick allt i ett och det var tidiga mornar och sena kvällar. Elliot tog det mest lugnt första delen av veckan, lite backträning och konditionsträning. På torsdagen las...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards