ELLIOTS RESA

Alla inlägg under november 2015

Av Jennifer Wistbacka - 4 november 2015 08:23

En av de mest intressanta kommentarerna från fodervärden och hennes stallkompisar var att hon vad gjort ett otroligt jobb med Elliot. Ja det kan jag hålla med om, att på sex veckor få en häst att falla ur helt fullständigt, det är rätt otroligt. Man brukar säga att det tar dubbelt så lång tid att bygga upp en häst som det tar för den att falla ur och i Elliots fall förmodligen längre. Så jag har massor med mer arbete framför mig.

Har haft ganska mycket kontakt med Elliots tidigare ägare och hon har berättat allt som kan tänkas för mig och skickat bilder. Hur han har varit, hur mycket riden han är, hur han ätit och på vilka villkor fodervärden fick låna honom. Som det låter i mina öron så har fodervärden gjort ett riktigt kontraktsbrott. Att ens tänka tanken på att sitta på en häst i så dåligt skick borde vara straffbart.

Såhär såg Elliot ut några dagar innan han åkte till fodervärden


Och såhär såg han alltså ut när han kom till mig


Som ni ser så har fodervärden gjort ett otroligt arbete att få hästen att falla ur. Innan var han rund och fin över korset och blank i pälsen, nu toppigt kors och matt päls..

Vissa människor ska verkligen inte ha häst, jag blir så himla ledsen när jag tänker på hur mycket hästar som far illa på grund av dålig kunskap och ridning. Det är hemskt, man måste kunna svälja sin stolthet och våga be om hjälp! Jag bollar med Jannica varje dag om olika idéer, träningsupplägg och foder.

Av Jennifer Wistbacka - 2 november 2015 22:34

Hej igen!
Kul att så många vill följa min och Elliots resa!

Igår jobbade vi vidare med equibandet, Elliot får fortfarande bara ha magbandet men vi tänkte introducera bandet som går runt bakdelen i veckan. Han var sååå fin igår på linan trots bara ett band. Mot slutet kom han upp med ryggen och ner med huvudet och skummade till och med lite i mungipan, precis sådär som han ska. Känns skönt att han förstår vad som förväntas av honom redan andra gången han går med det. Det bådar gott för framtiden! Han visade igår också att han har lite åsikter om saker och ting, det är kul med en häst med attityd men inte för mycket bara. Men det var skönt att få en reaktion från honom när jag manade på honom med longerpisken eftersom att han inte ens vinklade ett öra när jag var och provred honom och han fick ett rapp i rumpan med ett dressyrspö.
Han är mycket piggare och mer vaken i blicken och är "med", han är nyfiken på allt och vill alltid säga hej när man går förbi boxen. Det märks att han trivs här hos oss. Och från och med idag äter han 0,75 havrekross för att få i sig lite med energi.

Idag har han vilat eftersom han var så duktig igår. Kvällen har spenderats på ännu en inspirerande hoppträning för Klaas Stiksma med Jannica. Hennes hästar var såå fina och hoppade kanon idag! Att få följa med på Klaas träningarna är bland det bästa som finns och man vill bara åka hem och träna och testa alla tips man får. Man lär sig mycket av att stå på marken och bara lyssna och titta. När man även får se skillnaden på ekipagen från gång till gång det är det som gör det så kul.

Igår var det även söndag och fotodags igen!
Det var så himla spännande att jämföra bilderna från förra veckan och lite har det hänt faktiskt. Bilderna till höger är från igår.
Han har blivit liite rundare, syns mest från sidan.
Men han har även musklat på sig på låren och runt korset. Bakkotorna har rätat upp sig lite grann också och han har fått en bättre vinkel. Mycket på grund av skoningen, han hade en väldigt lång tå som syns på före bilden. Jag hoppas att han blir ännu bättre!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards