ELLIOTS RESA

Direktlänk till inlägg 13 februari 2016

Fullt upp!

Av Jennifer Wistbacka - 13 februari 2016 10:38

Veckan har bara flugit fram och idag är det helt plötsligt lördag.

Elliot har jobbat på i veckan med jogg och backträning. I tisdags så var vi ute och jobbade och Elliot var så fin, han gjorde sitt bästa och värsta pass under ryttare hittills. Han joggade på avslappnat och med egen bjudning och frustade. På vägen hem sökte han sig neråt och började jobba med ryggen, duktiga häst! Dock stötte vi på ett problem i skogen, ett dike. Kan knappt kallas för dike heller, utan snarare en liten nedsänkning som det är lite vatten i bredvid vägen in i skogen. Hemska tanke att jag skulle tvinga honom över det. Elliot har vattenfobi har jag nu kommit på. I tjugo minuter stod vi och diskuterade huruvida han skulle ta sig över detta "dike". Efter mycket om och men och en hel del tjurerier så kom vi över och han var lika fin efter dikesincidenten som innan.

I onsdags skrittade vi backe, Elliot fick gå med tjejerna och han verkade nöjd. Han har nog aldrig skött sig så bra. Dock råkade Jannicas häst komma lite nära Elliots rumpa en gång och det var han inte så nöjd över, vilket han också visar tydligt. Utöver det skötte han sig exemplariskt.

I torsdags var vi ute och joggade igen. Elliot levererade ytterligare ett kanonpass under ryttare och han går bara från klarhet till klarhet. En liten guldstjärna fick han allt. Han har hittat framåtbjudningen och börjar jobba av sig själv utan att jag tvingar honom till någonting. Det är en underbar känsla.

Jag har varit noga med nu när vi börjat jogga att inte hålla för mycket i munnen eftersom han är så känslig. Jag kortar tyglarna och låter honom själv bestämma var han vill vara huvudet. Håller ett mjukt stöd i tyglarna och rider mer med benen, då trillar han ner i korrekt form efter en stund och går där och är nöjd. Jag tycker det är viktigt att låta unghästen få hitta sin egen balans och form utan att tvinga den till någonting, speciellt när de inte hittat framåtbjudningen än. För börjar man kräva något av en unghäst som inget kan eller förstår, då får man problem. Elliot är ju mer som en inriden treåring än en riden femåring. Han vet inte vad ett tygeltag är mer än höger, vänster, broms och förstår inte skänkelns innebörd mer än fram. Vi får verkligen börja om från noll och det känns skönt på ett sätt.

Det här har ju alltid varit min dröm, att få ha en unghäst att utbilda och forma helt själv. Hade jag haft mer ork till att plugga hade jag nog redan utbildat mig på flyinge till unghästutbildare. Det är så kul att få se och uppleva alla framsteg och förändringar som man ibland har kämpat länge med och sen en dag så trillar poletten ner och det är så enkelt. Precis som nu med Elliot, tre gånger tog det innan han hittade sin egen framåtbjudning. Och känslan när man inser att han förstår och gör av sig själv, den är obeskrivlig!

Nu har Elliot haft två dagars välförtjänt vila och imorgon så får han eventuellt jobba på equibandet. Dock hade han tappat en sko igår i hagen så vi får se om Jannica hinner slå på skon eller inte idag.

Det var allt för den här gången, vi hörs snart igen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 juli 2016 21:26

Hej allihopa! Vill börja med att informera om att Elliots instagram elliotsresa nu funkar igen och jag kommer uppdatera med bilder där lite oftare än bloggen. Jag har flyttat hela helgen nästan så Elliot har fått vila fredag-lördag. Idag var v...

Av Jennifer Wistbacka - 28 juni 2016 22:29

Idag har Elliot och jag hopptränat igen, han går bara från klarhet till klarhet. Han börjar verkligen förstå vad det går ut på och börjar också hoppa igenom sprången som han ska. I början hoppade han ju väldigt högt och lite i två delar eller hur...

Av Jennifer Wistbacka - 20 juni 2016 21:45


Hej alla läsare! Har haft mycket de sista två veckorna så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Men det har hänt en hel del sen sist. För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta hos Henrik i Sigtuna och flytta hem igen. Had...

Av Jennifer Wistbacka - 2 juni 2016 22:16


Nu är verkligen sommaren här hörni! Det har varit så otroligt varmt här nu hela veckan så hästarna är svettiga av att gå i hagen till och med. Och inga hagar med skugga har vi heller.. Men hästarna går in vid lunch så de slipper stå i gassande sol he...

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2016 21:26

Hej allihopa trogna läsare! Nu har jag haft sådär fullt upp igen. Förra veckan gick allt i ett och det var tidiga mornar och sena kvällar. Elliot tog det mest lugnt första delen av veckan, lite backträning och konditionsträning. På torsdagen las...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards