ELLIOTS RESA

Alla inlägg den 20 maj 2016

Av Jennifer Wistbacka - 20 maj 2016 19:54

Idag tog jag mig i kragen och lastade Elliot och åkt till grannen för hans första markarbetes pass.

Det är ju ridavstånd men eftersom jag skulle bygga fram och bort så passade jag även på att lastträna Elliot. Han börjar vänja sig vid att åka lastbil nu och går på så snällt utan att fundera.

I alla fall, jag byggde upp två små kryss längs ena långsidan med sex galoppsprång emellan och sen bommar på marken på andra långsidan med tre galoppsprång emellan. Det är lite klent med hinder material så jag fick göra vad jag kunde med sex bommar och några sockerbitar.

Han var lite spänd först så jag promenerade två varv med honom innan jag satt upp. Och väl uppe så var han ändå lugn och kändes inte så spänd. Började rida fram och han kändes så fin efter jobbet på equibandet igår. Travade bommarna i båda varven och provade gas och broms. Han blir lite sur när jag lägger på lite ben och ibland slår han mot skänkeln när han tycker jag blir för hård på honom. Men han går inte frivilligt fram till bettet och knäpper av i nacken så jag måste vara på honom så han lär sig från början. Mot slutet hade han en bättre, mer öppen form men var trött så då fick jag jobba ordentligt för att få honom att gå fram.

Efter lite galopp i båda varven över bommarna och lite volter så fick han pusta ett var på lång tygel, sen tog vi långsidan med kryssen. Första gången så tittade han till lite och hoppade upp sig lite väl för ett litet kryss. Jag var beredd på det och hade ett stadigt mantag några galoppsprång innan. Vi tog det två gånger till tills han skuttade över avspänt och bytte varv. Han gjorde det så stadigt och fint två gånger innan jag kände att det räckte för idag. Han fick en massa klapp och beröm och verkade nöjd när vi kom hem.

Han fick en välförtjänt dusch och en massa ompyssling innan jag bäddade in honom i back on track och nattade honom för dagen.

Så idag har vi alltså skuttat ihop för första gången och det var en härlig känsla. Han kändes hinderklok och verkar ha ett öga i varje hov, han var inte i en bom på hela passet. En tävlingsstart känns inte långt bort om det ska vara såhär enkelt och okomplicerat att hoppa.

Nästa torsdag planerar jag att åka iväg till Märsta ridklubb för mer riktig hoppning. Ska bygga upp en bana och får hjälp på marken av min bästa väns kusin (förhoppningsvis). Det ska bli så kul och jag ser verkligen fram emot det!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards