ELLIOTS RESA

Direktlänk till inlägg 17 november 2015

Helt vanlig tisdag

Av Jennifer Wistbacka - 17 november 2015 20:06

Idag har vi haft en helt vanlig tisdag.
Igår var vi iväg på hoppträning hela em/kvällen så Elliot fick vila. Idag har vi promenerat i backe, hela sex vändor upp och ned blev det.
Elliot börjar bli pigg och glad nu, efter att vi började ge honom kornet så har han verkligen piggat på sig. Idag var han så pigg att han gjorde en egen variant av capriole när vi var ute. När han hade gjort det en gång för mycket så sa jag till honom på skarpen och sen skötte han sig som ett litet ljus i grimskaftet. Jag tror att det gömmer sig ett helsikes humör i den där lilla kroppen, han är ju trots allt rödhårig så konstigt vore väl annars.
Tror det är såhär att han nu börjar komma upp i kondis och börjar tycka livet är roligt igen så då måste han få ut energin någonstans. Han har förmodligen inte varit i så bra kondis tidigare i sitt liv. Även fast han var jordens mest trötta häst när jag var och provred (det hade ju sina förklaringar) och jag har tänkt att han är nog rätt lat att rida, men jag kanske börjar ändra åsikt om det nu.

Jag har en liten teori om varför han var i så fruktansvärt skick när han kom. Jag har ett minne av att fodervärden som hade honom hela tiden påpekade att jag inte behövde vara rädd för honom, när hon sa det gång på gång så tänkte jag för mig själv "vad har den här lilla trötta hästen som verkar som världens snällaste gjort för att hon ska vara rädd för honom?". Idag kom jag på att han kanske var såhär pigg, om inte piggare när hon tog över honom och hon tyckte det kanske var obehagligt och inte visste hur hon skulle hantera det. Första tanken när man har en pigg häst är ju att minska kraftfodret. Vilket i sig inte är något konstigt, min förra häst jag ägde funkade jättebra på ett kg havre om dagen men fick han två havrekorn extra så var han hemsk. Man får ju prova sig fram för att se vad som funkar för just sin häst, och det kanske är just där det brast för fodervärden. Hon visste kanske inte hur hon skulle handskas med Elliots energi och han drog ned både kraftfodret och grovfodret rejält. Vilket resulterar i mindre energi och muskelmassan försvinner för att den lilla energi som finns går åt till att smälta maten samtidigt som hon red honom på det. Då finns det inte mycket energi kvar, det säger sig ju självt.

Jag har i alla fall inga planer på att dra ner på varken kraft eller grovfoder, jag tycker bara det är positivt att han uppvisar sån livsglädje som vilken fyraåring som helst! Två dagar i rad har han nu rullat sig i hagen också, det har han inte gjort tidigare. Och ni vet ju vad man säger va? En skitig häst är en lycklig häst.

Elliot bor ute i utestallet i dagsläget, det gör mig ingenting. Han ska ändå inte klippas i vinter eftersom han inte kommer vara hundra igång. Men den här veckan har Jannica sålt två hästar så då kommer Elliot bli själv i utestallet så han kommer få flytta in. Men idag bestämdes det att det kommer en ny häst på söndag så vi får väl se hur det blir med det! Här får ni en bild på Elliot i hans Box i utestallet, som han verkar trivas väldigt bra i.



På återseende!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 juli 2016 21:26

Hej allihopa! Vill börja med att informera om att Elliots instagram elliotsresa nu funkar igen och jag kommer uppdatera med bilder där lite oftare än bloggen. Jag har flyttat hela helgen nästan så Elliot har fått vila fredag-lördag. Idag var v...

Av Jennifer Wistbacka - 28 juni 2016 22:29

Idag har Elliot och jag hopptränat igen, han går bara från klarhet till klarhet. Han börjar verkligen förstå vad det går ut på och börjar också hoppa igenom sprången som han ska. I början hoppade han ju väldigt högt och lite i två delar eller hur...

Av Jennifer Wistbacka - 20 juni 2016 21:45


Hej alla läsare! Har haft mycket de sista två veckorna så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Men det har hänt en hel del sen sist. För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta hos Henrik i Sigtuna och flytta hem igen. Had...

Av Jennifer Wistbacka - 2 juni 2016 22:16


Nu är verkligen sommaren här hörni! Det har varit så otroligt varmt här nu hela veckan så hästarna är svettiga av att gå i hagen till och med. Och inga hagar med skugga har vi heller.. Men hästarna går in vid lunch så de slipper stå i gassande sol he...

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2016 21:26

Hej allihopa trogna läsare! Nu har jag haft sådär fullt upp igen. Förra veckan gick allt i ett och det var tidiga mornar och sena kvällar. Elliot tog det mest lugnt första delen av veckan, lite backträning och konditionsträning. På torsdagen las...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards