ELLIOTS RESA

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2015

Propad

Av Jennifer Wistbacka - 31 oktober 2015 21:05

I onsdags så var våran bästa hovis Richard här och skodde.
Elliot var oskodd bak när han kom, så tillsammans med Richard så bestämde jag mig för att lägga på skor bak ihop med den speciella ProPad sulan. Propad sulan är speciell på det sättet att den är tjockare precis under strålen vilket gör att strålen får markkontakt.
Hästarnas stråle brukar också kallas för deras andra hjärta då strålen hjälper till att pumpa runt blodet i hästens ben när den får markkontakt. Med dagens tjocka järnskor så får hästen inte alltid tillräcklig markkontakt, sulorna hjälper alltså till med det. Den ger även ett bättre grepp åt hästen och fungerar utmärkt som snösula. De flesta av hästarna i stallet är skodda med dessa sulor och de har visat sig ha en bra effekt på alla.

Här får ni ett litet klipp på hur sulan och dess funktion!
https://m.youtube.com/watch?v=QOMAM-La78A


Mer om sulan kan ni läsa på hemsidan:
www.razerhorse.se/produktsida-razer-propad

Richard påpekade att Elliot hade ganska dåliga hovar men det är ju inte så konstigt när han inte fått tillräckligt med bra foder tidigare. Elliot har också veka kotor bak, mycket därför jag valde att han skulle få dessa sulor på sig för att de kanske hjälper honom att räta upp sig. Och nu några dagar senare tycker jag att han inte trampar igenom lika mycket när han skrittar, och i kombination med sulor, rätt träning för att sätta rätt muskler i bakdelen och tid - mycket tid så kanske han blir bra. Inte helt bra, det räknar jag inte med men bättre!

Idag har vi backtränat. Vi går långsamt upp för en ganska kort och ganska brant backe, fortsätter rakt fram i ca 100 meter innan vi sen går långsamt nedför en ungefär lika lång backe men med lätt lutning. Sträckan vi går uppför-rakt fram-nedför är ungefär som en trekant, det gör vi mellan 4-8 gånger per häst 1-2 gånger i veckan beroende på hur mycket hästen behöver det och alltid på lång tygel. Det är jättebra för hästens rygg och bak då den verkligen får bromsa upp sig själv och jobba med dessa muskelgrupper. Det är så himla tråkigt men det ger verkligen såna resultat på hästarna. En av Jannicas hästar har alltid varit som en tunn unghäst tills hon började med detta skrittjobb, nu fem och en halv månad senare så ser han ut som en riktig muskelbyggare med en överlinje man skulle kunna döda för. Skrittjobb är så himla underskattat, och jag har aldrig orkat lägga ner så mycket tid på det med mina hästar trots mammas tjat om HUR viktigt det är.. Nu börjar jag förstå!

Såhär ser sulan ut i alla fall!


 
 
Alvis

Alvis

1 november 2015 11:51

Hej! Vilken jättefin och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? KOLLA GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

Jennifer Wistbacka

2 november 2015 20:12

Hej!
Kul att du hittade hit och tack så mycket :D Kikar in!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 juli 2016 21:26

Hej allihopa! Vill börja med att informera om att Elliots instagram elliotsresa nu funkar igen och jag kommer uppdatera med bilder där lite oftare än bloggen. Jag har flyttat hela helgen nästan så Elliot har fått vila fredag-lördag. Idag var v...

Av Jennifer Wistbacka - 28 juni 2016 22:29

Idag har Elliot och jag hopptränat igen, han går bara från klarhet till klarhet. Han börjar verkligen förstå vad det går ut på och börjar också hoppa igenom sprången som han ska. I början hoppade han ju väldigt högt och lite i två delar eller hur...

Av Jennifer Wistbacka - 20 juni 2016 21:45


Hej alla läsare! Har haft mycket de sista två veckorna så jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. Men det har hänt en hel del sen sist. För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta hos Henrik i Sigtuna och flytta hem igen. Had...

Av Jennifer Wistbacka - 2 juni 2016 22:16


Nu är verkligen sommaren här hörni! Det har varit så otroligt varmt här nu hela veckan så hästarna är svettiga av att gå i hagen till och med. Och inga hagar med skugga har vi heller.. Men hästarna går in vid lunch så de slipper stå i gassande sol he...

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2016 21:26

Hej allihopa trogna läsare! Nu har jag haft sådär fullt upp igen. Förra veckan gick allt i ett och det var tidiga mornar och sena kvällar. Elliot tog det mest lugnt första delen av veckan, lite backträning och konditionsträning. På torsdagen las...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards